Безумовно, війна впливає на емоційний стан кожної дитини. Українських школярів ніхто не готував до того, як реагувати на нові реалії, тому часто вони почуваються самотніми серед хаосу. Воєнні події негативно вливають на навчання дітей, порушується когнітивний розвиток, знижується успішність. Проте спільними зусиллями батьків і вчителів цей вплив можна значно зменшити. Головне завдання — підтримати, допомогти адаптуватися, забезпечити належні умови для навчання навіть під час війни.
Фактори війни, які впливають на школярів
Війна зменшує можливості здобувати якісну освіту, але будь-який чинник можна мінімізувати.
• Травми й стрес. Постійна загроза, страх, втрата близьких призводять до травматичного досвіду, який зменшує здатність зосередитися на навчанні під час війни.
• Недоступність освіти. Війна призводить до евакуації, знищення шкіл і інфраструктури, що часто перериває навчальний процес. Це збільшує ризик втрати навичок і знань.
• Напруга в школі. Саме місце навчання під час війни може стати зоною психологічної напруги через обмежені ресурси, тривожний настрій учнів і педагогів, необхідність тривалий час перебувати в укритті тощо.
• Нестабільність у побуті. Часті переїзди, втрата дому, нестача засобів до існування — усе це створює нестабільні умови для навчання під час війни, загострює фінансові й соціальні проблеми громади.
• Психологічні блокування. Війна може стати причиною втрати мотивації до навчання, відчуття безпорадності й розчарування, байдужості до майбутнього через постійний стрес.
Як зменшити вплив і організувати навчання
Безпека
Створення безпечного й стабільного середовища — головна умова для зменшення психологічного впливу війни на навчання дітей. Варто вберегти найменших школярів від перегляду новин, потрібно навчити підлітків, як правильно реагувати на стресові ситуації. Кожна дитина має знати, як правильно діяти під час сигналу повітряної тривоги, що має бути в тривожній валізі тощо. Це основа. Якщо безпека під контролем, дитина зможе краще зосередитися на навчанні, розвиватися й реалізовувати свій потенціал під час війни.
Доступ до освіти
Навіть у складних умовах важливо забезпечити доступ до якісної освіти. Якщо традиційна очна (денна) форма недоступна, можливо, варто обрати змішане або дистанційне навчання. Використання сучасних технологій і доступних онлайн-ресурсів дає змогу продовжувати навчання учням, які перебувають на окупованій території, в евакуації або в зоні бойових дій.
Віра в себе
Дітям необхідно пояснити, що вони можуть впоратися з будь-якими випробуваннями. Розповідайте сімейні історії або біографії людей, які подолали важкі життєві випробування. Негативні дитячі установки на кшталт «Я не можу» варто змінити на «Я зроблю це» або «Я спробую». Поясніть, що все погане, зокрема війни, колись закінчується. Важливо надати надію на краще майбутнє й підтримувати оптимізм. Це допоможе дітям почуватися сильними й упевненими під час навчання попри будь-які обставини.
Адаптація
Важливо навчити дітей технік саморегуляції для зменшення стресу. Це можуть бути дихальні вправи, арттерапія чи навіть щира розмова. Знайдіть баланс між навчанням і відпочинком під час війни. Можливо, доведеться переглянути розклад і навантаження школяра, змінити темп навчання або підкорегувати освітню програму. Важливо, щоб навчання не перевантажувало, щоб залишалося достатньо часу для відновлення сил, спілкування з друзями, хобі. Такий підхід допоможе зберегти ментальне здоров’я й досягти успіхів у навчанні під час війни.
Індивідуальна підтримка для кожного
Не існує універсальних заходів, які були б ефективними абсолютно для всіх дітей. Кожна дитина унікальна, і те, що допомагає одній, може бути неефективним для іншої. Комусь легше нормалізувати психологічний стан через творчість, спорт або спілкування з близькими, а хтось відчуває злагоду в спокійному відпочинку наодинці. Тому спробуйте різні методи психологічної підтримки й виберіть той, який найбільше допомагає вашій дитині. За потреби завжди можна проконсультуватися з дитячим психологом, який допоможе знайти найефективніші стратегії. Проте навчання завжди має залишатися першочерговим завданням, адже це можливість налагодити життя дітей під час війни й створити їм перспективи для майбутнього.